perjantai 29. huhtikuuta 2016

Viikot 16 ja 17: Posteri, prototyypin edistysaskeleet ja Grande Finalen suunnittelua

Posteri

Posterin työstäminen alkoi jo viime viikolla. Meillä oli suhteellisen selkeä kuva siitä, mitä verbaalista sisältöä halusimme siihen, olimmehan pohtineet projektimme ja tuotteemme tiiviimpiä muotoja jo useaan otteeseen niin väliraportissa kuin pitchiämme suunniteltaessa. Tekstien tarkempaan suunnitteluun ja posterin sisällön sommitteluun meni kuitenkin yllättävän kauan aikaa.

Huomasimme pian suunnittelun alettua, että tehdäksemme julisteesta tarpeeksi kevyttä luettavaa ja silmäiltävää, siinä ei voisi olla pitkiä pätkiä tekstiä. Päädyimmekin laittamaan pisimmän tekstikuvauksen tuotteeseen johtaneen ongelmapohdinnan kohdalle. Osan tekstistä korvasimme selventävillä kaavioilla, joista näkee nopeasti silmäilemällä ideat, joita peliimme sisältyy.



Posterimme lähti liikkeelle yksinkertaisista luonnoksista.

Lopullinen versio posterista noudattaa ilmettämme, ja siinä on sopivasti kuvaa, kaaviota ja tekstiä. Lisäksi vaalealla harmaan sävyllä toisistaan erotellut osa-alueet jakavat posterin helposti silmäiltäviksi kokonaisuuksiksi. Valmiiseen posteriin voi tutustua tarkemmin täällä.


Pitchin viimeistely ja treenaaminen

Ennen esitysviikkoa olimme jo suunnitelleet pitchin pitkälle ja treenanneet sitä useaan otteeseen sekä itseksemme että koko tiimin kanssa. Myös Vesan sparrauksella oli tärkeä rooli lopullisen esityksen muodostumisessa. Pitch kuitenkin eli vielä viimeisenkin viikon aikana, sillä mitä enemmän treenasimme, sitä enemmän huomasimme kohtia, jotka vaativat enemmän selkeytystä ja "rautalankaa". Lisäsimme myös selkeyttä brändiimme liittyen, ja saimme vieläkin paremmin kehitettyä esitykseemme tarinan.

Viikon 17 aikana treenasimme pitchiä useana päivänä, ja tunteja tuli käytettyä todella paljon. Torstaina treenasimme pitchiä kuusi tuntia lähes putkeen, ja samalla otimme sekä aikaa että harjoittelimme diojen vaihtamista. Tämä sessio antoi koko tiimille itsevarmuutta esiintymiseen, ja lopulta pystyimme vetämään osuutemme kaikesta ympärillä olevasta riippumatta. Lopulta huomasimme myös, että nyt oli aika lopettaa treenaaminen - liikakaan ei ole hyvästä.



Jesper otti koko ajan aikaa Helinän, Tapion ja Otson treenatessa pitchin spiikkejä ja Mikon huolehtiessa diojen vaihdon sujuvuudesta. Esittäjät saivatkin koko ajan palautetta siitä, kuinka napakasti tämä pitchin veto oli sujunut, ja kenellä oli vielä vähän varaa kiriä osuuttaan. Samaan aikaan Miika vielä lisäili uusia ominaisuuksia prototyyppiimme.

Kauppakäynnit ja omat paidat

Suunnittelimme kauan Grande Finaleen tulevia elementtejä. Ideat lähtivät kunnolla laukkaamaan, kun posterin suunnittelu ja toteuttaminen käynnistyi. Meillä oli jo aiemmin ollut puhetta tiimin paidoista, joiden avulla saisimme aloitettua yhtenäisen ilmeen luomisen. Olimme tehneet useamman tarjouspyynnön eri paitafirmoille, ja tilasimme parhaasta vaihtoehdosta tiimillemme guava-logolla varustetut paidat. Logo itsessään on vihreävoittoinen, ja totesimme, että se korostuisi hauskasti pinkeistä paidoista. Näitä oli onneksi saatavilla firmassa, josta paidat tilasimme.

Keskiviikkona ja torstaina kävimme eri kaupoissa ostamassa tarvikkeita ständillemme: guavaboolin aineksina erilaiset juomat ja hedelmät, kertakäyttömukit brändimme väreissä eli vihreinä ja pinkkeinä sekä tarrapaperia itse tehtäviä guava-tarroja varten. Keskiviikkona kävimme tulostamassa runsaasti guavia, ja yhdessä leikkasimme tarrat muotoon.



Kävimme tulostamassa arkeittain guava-tarroja sekä A4-kokoisia logojamme ja tiimimme
nimikylttejä ständin koristelua varten. Lopuksi leikkasimme tarrat pyöristettyyn muotoon.

Yritimme myös ideoida muita oheistuotteita, joita ständivieraamme voisivat ottaa mukaansa tarrojen lisäksi. Mielessämme pyörivät esimerkiksi muistitikut, lasinaluset ja avaimenperät. Näistä avaimenperien tekemistä kokeilimmekin keskiviikkona. Jouduimme kuitenkin toteamaan, että näiden käsityönä tehtyjen avaimenperien tekeminen veisi noin tunnin per avaimenperä, ainakin vielä pienemmän määrän ollessa kyseessä. Ajatuksemme itsetehdyistä kierrätysmateriaalisista (vanhan tanssimaton pleksiosat) avaimenperistä joutuikin tämän vuoksi hylättyjen ideoiden listalle. Kokeillessamme näiden tekemistä saimme kuitenkin tehtyä kuusi avaimenperää - yksi kullekin tiimiläiselle muistoksi!







Vaikka jouduimme toteamaan, että avaimenperistä ei saisi sopivaa oheistuotetta ständillemme, vietimme hauskan illan Teekkarikylän askartelupajalla testaillen ja kokeillen. Muistoksi jäivät tiimiavaimenperät.

Torstaisen kauppakäynnin jälkeen kävimme noutamassa tiimipaitamme ennen koululle suuntaamista. Ennen kun aloimme harjoitella esitystä, vedimme paidat päällemme, ja pääsimme heti tunnelmaan! Tiesimme heti, että paidat olivat ehdottomasti oikea hankinta tätä esitystä ja ständiä varten.




Guava-tiimimme oli erittäin innoissaan, kun saimme torstaina vetää tiimipaitamme päällemme. Myös pitchin harjoittelu sujui paljon tehokkaammin, kun esitysasut oli saatu päälle.

Prototyypin viimeiset kehitysaskeleet

Vielä viimeisen viikon aikana prototyyppi edistyi huimasti. Miika ja Otso käyttivät valtavia tuntimääriä koodaamiseen, ja Helinä puolestaan edisti grafiikoita jatkuvasti sitä mukaan, mitä tarvetta uudet ominaisuudet loivat. Päivitimme joka päivä "backlogiamme" eli tehtävälistaamme ja priorisoimme siellä olevat kohdat uudelleen ja uudelleen. Vielä viimeisenä päivänä löytyi asioita, jotka kuitenkin halusimme vielä saada demoomme mukaan, ja esimerkiksi yhteistyöominaisuutta hienosäädettiin alle 12 tuntia siitä, kun ständillä pitäisi olla esittelemässä valmista demoa. Lisäksi käyttöliittymä koki muodonmuutoksen viimeisen viikon aikana. Alunperin kovin tummasävyinen sivusto sai vaaleamman ilmeen, jota brändivärimme pinkki tehosti.



Tehokkaan viikon päätteeksi pystymme kuitenkin toteamaan, että nyt on kova ja palkitseva työ takana. Meillä oli hienossa kunnossa oleva prototyyppi valmiina demottavaksi. Vaikka tekemistä olikin riittänyt kauan ja runsaasti, niin tätä kelpaa esitellä Grande Finalessa.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti