perjantai 13. toukokuuta 2016

Kulissien takana: Musiikki ja soundtrack

Helmikuun loppupuolella jossakin tapaamisessa pohtiessamme peliimme toteutettavia ominaisuuksia, tuli puheen aiheeksi myös pelin soundtrack. Prioriteetiltaan vähäinen, mutta mukava lisä peliin, lienee osuva kuva tehtävästä, joka lankesi minulle luonnollisesti musiikkitaustani vuoksi. Vaikka mielestäni tehtävän prioriteetti tosiaan oli pieni, olin asiasta innoissani, sillä en ole ennen säveltänyt pelimusiikkia. Aluksi ideoitiin tiimiläisten kanssa vähän minkä luonteinen soundtrack voisi olla, mutta koska selkeää visiota pelistä tai pelimaailmasta ja sen ulkonäöstä ei vielä ollut, sovittiin, että kokeilen tehdä jotakin, josta katsotaan palautteen kautta mihin suuntaan sitten mennään.

Lähdin toteuttamaan ensimmäistä kokeilua todella yksinkertaisesta ideasta, jonka sain päähäni miettiessäni mahdollista pelin taustamusiikkia pelimaailmalle, jossa liikutaan ruutu kerrallaan kaikessa rauhassa. Sanottakoon idean yksinkertaisuudesta vielä, että vuorottelin siinä A:ta ja E:tä pizzicatomaisella soundilla eli siitä mistä kappale alkaakin. Siitä se sitten lähti. Kirjoittelin vähän jousia, melodiaa ja lisää jousia ja kun kappale oli vähän kasvanut ja teema hyvin esitelty rauhoittui se pelkkiin jousiin ja melodiaan, joka oli suunniteltu aloittamaan kappale uudestaan loppuun tultaessa. Lopulta juuri tämä kappale päätyikin pelimme pääsoundtrackiksi.


Melodioiden kehittelyä


Toinen ideani oli vähän toiminnantäyteisempään tilanteeseen tarkoitettu. Lähdin sawtooth-nimisellä soundilla toteutettavasta bassomelodiasta liikkelle tällä kertaa. Tähän hiukan uhkaavan oloiseen bassoon vastaa yksinäinen torvisoitin. Tämän jälkeen alkoi tunteen kasvattaminen ja eräänä tehokeinona käytin trancen puolelta tutumpaa jousen käyttöä. Alusta tuttu melodia jatkaa kehitystään sawtoothin kanssa ja rauhoittuu taas jousiin, jotka tosin ovat dramaantäyteisemmät kuin ensimmäisessä kappaleessa. Tämänkin kappaleen lopun suunnittelin siten, että se voi alkaa suoraan alusta. Tämä kappale taas valikoitu minipelimme musiikiksi.

Pistin nämä kaksi luonnosta midi tiedostoina muun ryhmän saataville, joskin tiedostomuoto oli pieni virhe, sillä kaikki  eivät päässeet sen takia kuuntelemaan niitä. Projekti oli vielä varsin aikaisessa vaiheessa niin musiikin suhteen ei vieläkään ollut kovin selkeää kuvaa – itse olin vain tahtonut aloittaa jo tekemisen, sillä olisin varmaan muutenkin jotain musiikkia väsäillyt.
Seuraavan kerran musiikki tuli puheeksi ennen tapaamista asiakkaamme, Tuomon kanssa. Olimme Helinän kanssa luennolla vähän keskustelleet asiasta ja sopineet, että katsomme vähän missä mennään. Tuomon kanssa keskustellessamme kävi ilmi, että avainsanoja hänen makunsa mukaiseen pelimusiikkiin voisivat olla mahtipontinen, sinfoninen ja elokuvamusiikki, esimerkkinä Taru Sormusten Herrasta. Tämä yhdistettynä Helinän ehdotukseen luoda jokin teema, jota voisi helposti varioida, ja paria variaatota aloitti inspiraatiollisen ajatustyön, joka johti kolmanteen luomukseen.

Muutaman päivän elokuvamusiikin kuuntelun jälkeen soittaessani pianoa se iski. No mikä? Se teema. Sovitettuna jousille se kuulosti kuin tehdyltä johonkin eeppiseen elokuvaan. Sävellettyä lisää melodioita ja taustoja ja pari variaatota aloin ymmärtämään, että tämä eepos on varsin suuritöinen verrattuna kahteen aikaisempaan. Varsinkin kun sen sävellystyö ei ollut niin sanotusti puhdasta vaan vaati hieman fraasien tai sointujen hiomista. Taisin pistää tämänkin muiden kuultaville, joskin keskeneräisenä ja lopulta tästä yritelmästä luovuttiin.


Soundit kuntoon!

Tämän jälkeen ei enää sävellystyötä tapahtunut, mutta ennen grande finalea tuli taas musiikki puheeksi ja oli aika saada se vihdoin valmiiksi. Siinä iltaa ennen grande finalea Pro Tools -ohjelmaan viemäni midi-tiedostot kaipasivat soundeja, joten muu tiimi raatina säädin soundit puitteiden puitteissa jokseenkin kohdilleen. Kauheasti aikaa ei ollut niitä hioa ja pari tärkeää kohtaa jäikin varjoon, mainittakoon esimerkkinä toisen kappaleen loppuosan jousista löytyvä pieni tärkeä lisäsävel. Valmiit versiot jäivät leijumaan versionhallintaan, sillä en ehtinyt niitä peliin pistää. Onneksi seuraavana aamuna kävi ilmi, että kaiken muun lomassa Miika oli ehtinyt lisäämään ne peliin ja näin kaikki pääsivät nauttimaan GuavaManian äänimaailmasta.

Musiikkikappaleisiin voi tutustua täältä:
FRUITBAT
GuavaSong


Otso Ollikainen,
Gamifying Guavas

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti