torstai 11. helmikuuta 2016

Viikot 5 ja 6: Pelillistämistä ja uusia tuttavuuksia

Projektin aihe ja ensimmäinen tiimitapaaminen

Tiimimme tapasi ensimmäistä kertaa perjantaina 5.2. heti SCI-projektiryhmien muodostumisen jälkeen. Kaikki muut SCIn pääaineet paitsi tuotantotalous saivat edustuksen ryhmästämme infolaisen, fyysikon, matemaatikon ja kolmen tietotekniikan opiskelijan muodossa. Tällainen jakauma onkin hyvä juuri meidän projektiamme ajatellen.


Projektitiimimme (vas.): Otso, Miika, Mikko, Helinä, Jesper ja Tapio

Työmme aiheena on työelämän pelillistäminen (gamification in work life). Aihe tulee Avoin.Systemsiltä, ja yhteyshenkilönämme toimii Tuomo Aura. Projektin keskiössä on kysymys:

Miten pelillistämistä voidaan hyödyntää ohjelmistoalan yrityksissä esimerkiksi kehittäjän ja suunnittelijan rooleille?

Projektin edetessä tavoitteena on suunnitella uusia ideoita ja konsepteja työelämän pelillistämiseen. Näistä ideoista yksi pitäisi myös toteuttaa prototyyppitasolla.

Olimme heti perjantaina yhteydessä Tuomoon, ja sovimme ensimmäisen tapaamisemme viikon päähän, perjantaille 12.2. Silloin pääsemme keskustelemaan vielä tarkemmin projektista, sen suunnasta ja ideoista.

Ryhmäytyminen

Aloitimme yhteisen projektimme tutustumalla toisiimme erilaisten tehtävien kautta. Ensimmäisessä tehtävässä kerroimme muulle ryhmälle itsestämme ja odotuksistamme projektin suhteen sokkona valittujen kuvakorttien avulla. Tämä olikin hauska ja erilainen tapa esittäytyä uusille tuttavuuksille.

Esittelyleikissä käyttämämme postikortit sekä PostIt-muistiinpanoja luennolta.

Toinen tehtävä koetteli heti tiimityöskentelytaitojamme. Meidän piti rakentaa lattialle mahdollisimman korkea torni käyttäen kahtakymmentä A4-kokoista paperiarkkia. Aikaa oli 15 minuuttia. Käytimme alussa aikaa brainstormaukseen, minkä jälkeen kellon tikittäessä ryhdyimme varsinaiseen toteutukseen. Saimme jaettua tehtävät sulavasti niin, että tornin rakentaminen oli mahdollisimman nopeaa ja tehokasta — osa ryhmästä taitteli papereista halutun muotoisia rakennuskappaleita, ja toinen osa kokosi niistä tornia. Tornista tulikin 166 cm korkea, minkä lisäksi se pysyi pystyssä tarpeeksi kauan. Tämä oli oikein hyvä kokemus tiimillemme näin projektin alkuun.

Paperitornimme rakennuskappaleet.


Tiimiprofiilit

Teimme jokaiselle ryhmämme jäsenelle tiimiprofiilit, jossa omaa tiimityöskentelyä arvioitiin seuraavien tyyppien mukaan: selkeyttäjä (clarifier), ideoija (ideator), kehittäjä (developer) ja implementoija (implementer). Ryhmämme tulokset olivat yllättävän tasaisia, kuten alla näkyvästä profiilikuvasta huomataan:


Tiimiprofiileistamme löytyi useita eri malleja. Osa oli selkeästi aktiivisimmillaan selkeytys- ja ideointiprosesseissa, kun taas useat tehostuivat toteutusvaihetta kohti. Tämä voi olla hyväkin, koska silloin ryhmämme pystyy muodostamaan tasapuolisen kokonaisuuden.

Päätimme myös tutkia, millaisen kokonaisuuden tiimiprofiilimme yhdessä muodostavat:


Kuvaaja havainnollistaa, että ryhmästämme löytyy melko tasaisesti kaikkia piirteitä. Näistä kuitenkin selvästi voimakkain piirre on kehittäjä. Seuraavaksi edustetuimpia ovat selkeyttäjä ja implementoija, ja viimeisenä listalla on yllättävästi ideoija. Ryhmämme tulee siis tsempata erityisesti ideoinnin kanssa, jotta saamme projektin tehokkaasti käyntiin ja pääsemme myös varsinaiseen prototyypin kehitykseen asti.

Tuntikirjanpito

Tähän projektikurssiin liittyvä tuntikirjanpito löytyy Google Drivesta: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1h827m-r8Ktpm-kMehYcgaBeqUHxKtvkrjuQEJhF-Ba4/edit?usp=sharing

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti