tiistai 16. helmikuuta 2016

Viikko 6: Projektin tavoitteet, asiakasprofiili sekä ensimmäinen asiakastapaaminen

Perjantain luento

Perjantain 12.2. luennolla käsiteltiin Lean startup:pia. Hahmottelimme liiketoimintamalliamme - mietimme tavoitteitamme sekä ongelmia, joihin projektimme pyrkii löytämään ratkaisuja. Pohdinnan tuloksena ydingongelmiksi, joihin työelämää pelillistämällä voidaan vastata, hahmottuivat mm. työnteon mielekkyys, tavoitteiden ja tavoitteellisuuden puute sekä mahdollinen työnteon tehottomuus.
Luennolla teimme julisteen jonka avulla esittelimme projektiamme muille ryhmille. Arvioimme toisten ryhmien projekteja, etsimme miinuksia, plussia, epäkohtia sekä esitimme uusia ideoita. Vastaavasti saimme itse palautetta muilta ryhmiltä.


(Juliste: Nimi ja logo. Ydinongelmat ja asiakkaat)
Selvitimme myös mahdollisia asiakasryhmiämme. Ensisijainen asiakkaamme on softatalot ja niissä työskentelevät kehittäjät, designerit, projektipäälliköt, joiden kohdalla pelillistämisestä olisi erityisesti hyötyä ja pelillistämistä on mielekästä soveltaa. Löimme A3-kokoa olevan julisteen potentiaalisesta asiakkaastamme.

(Asiakkaamme: Pekka 31v. Asuu Vantaalla yhdessä avovaimonsa Merin sekä tamagochi Kilppiksen kanssa. Työskentelee Scrum –tiimissä omaa tuotetta kehittelevässä startup-yrityksessä. Harrastaa tietokonepelejä sekä urheilua (pöytäfutis).)
Lisäksi askartelimme foliohattuja ja kehittelimme supervoimia.


Asiakastapaaminen

Luennon jälkeen tapasimme asiakkaamme, Avoin.System edustajan, Tuomo Auran kanssa. Kävimme hieman tarkemmin läpi taustatietoja - millaiseen ympäristöön ja millaiseen tarkoitukseen lähdemme tuotettamme kehittämään. Selvitimme millaisia työtehtäviä Avoin.System:ltä löytyy sekä muuta projektimme kannalta oleellista oleellista tietoa, kuten sitä, miten ajankäyttöä ja tehtävien edistymistä seurataan.
Kerroimme ideoista, joita meillä tähän mennessä on. Esille tulleita ideoita työelämän pelillistämiseksi olivat esimerkiksi palkitseminen hyvin suoritetuista työtehtävistä ja työntekijän kehityksen seuranta. Työntekijän fyysistä vointia voisimme seurata sykemittarilla – pelillistäminen voisi siis olla myös tapa seurata ja parantaa työhyvinvointia. Huolenaiheitakin nousi esille. Pelillistäminen ei saisi sitoa työntekijöitä liikaa. Emme voi esimerkiksi kannustaa työntekijää tekemään liikaa töitä saadakseen paremman sijoituksen pelissä.
Tehtävien jako
Tapaamisen jälkeen sovimme tehtävistä, joita kukin seuraavaan tapaamiseen mennessä suorittaa. Jaettavia tehtäviä olivat kirjallisuuskatsaus aiheeseen, aiempien eri yrityksissä tehtyjen pelillistämisien selvittäminen, kyselylomakkeen luonti asiakkaalle, lean canvas draftin teko sekä blogipostauksen kirjoittaminen.
Seuraava tapaamisemme on maanantaina.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti